داستان کوتاه فیلم کوتاه انصراف

فراخوان دوره پنجم جایزه «ارغوان» با اضافه شدن یک بخش منتشر می‌شود

فراخوان دوره پنجم جایزه «ارغوان» با اضافه شدن یک بخش منتشر می‌شود

فراخوان پنجمین دوره جایزه ادبی «ارغوان» با اضافه شدن یک بخش تازه اول دی ماه منتشر می‌شود.
اوژن حقیقی که امسال نیز همچون سال‌های گذشته دبیری جایزه ادبی «ارغوان» را بر عهده دارد، درباره چند و چون این جایزه توضیحاتی ارایه کرد.
او گفت: فراخوان دوره پنجم، مانند دوره‌های گذشته اول دی ماه منتشر می‌شود و شورای سیاستگذاری تصمیم گرفت بعد از برگزاری چهار دوره، یک بخش تازه به دوره پنجم اضافه کند.
او اضافه شدن این بخش تازه را اتفاقی قابل توجه دانست ولی ارایه جزییات بیشتر درباره آن را به زمان انتشار فراخوان موکول کرد.
حقیقی درباره دیگر تغییرات احتمالی این جایزه توضیح داد: قوانین جایزه تقریبا به همان روال پیشین است. به این معنا که جایزه همچنان ویژه جوانان زیر سی سالی برگزار می‌شود که تاکنون کتابی منتشر نکرده‌اند. تنها تغییرات دوره پنجم، اضافه شدن یک بخش تازه است. ضمن اینکه در این دوره، در ترکیب هیات انتخاب هم تغییری خواهیم داشت و خانم مهسا محبعلی کنارمان نیستند و به جای ایشان خانم آیدا مرادی آهنی، ما را همراهی می‌کنند.
او ادامه داد: با توجه به اضافه شدن بخش جدید به این دوره از جایزه، دو داور مهمان به ترکیب اعضای هیات داوران اضافه خواهند شد.
دبیر جایزه «ارغوان» در پاسخ به این پرسش که این جایزه ادبی بعد از چهار دوره چقدر به اهداف خود نزدیک شده است، گفت: پاسخ به این پرسش نیازمند یک بحث کارشناسی است و خوب است دوستان اهل فن این قضاوت را انجام بدهند. آنچه ما می‌بینیم، اتفاقاتی امیدوارکننده است؛ جوانانی که کشف این جایزه بوده‌اند یا توانسته‌اند کتاب‌های خود را به صورت شخصی منتشر کنند یا در مراحل رایزنی با ناشران و انتشار کتاب‌هایشان هستند. هدف ما هم چیزی جز این نبوده که بعد از کشف این جوانان، از آنان حمایت کنیم تا وارد دنیای حرفه‌ای شوند.
حقیقی با ابراز تاسف از مشکلاتی که در حوزه نشر وجود دارد، اضافه کرد: به دلیل شرایط اقتصادی، مشکلات حوزه نشر و گرانی کاغذ، حلقه انتشار کتاب مدام تنگ‌تر می‌شود و ناشران خیلی سخت به دوستان جوانی که اولین کار خود را به چاپ می‌رسانند، اعتماد می‌کنند وهمین مساله کار را دشوار می‌کند. این شرایط سبب شده ادبیات بسیار مهجور شود و هیچ یک از ناشران هم تقصیری ندارند زیرا هزینه‌های چاپ و کاغذ سرسام‌آور است . از سوی دیگر سرانه مطالعه هم در کشور ما بالا نیست و همین مساله، این وضعیت را سخت‌تر می‌کند و لازم است متولیان فرهنگی کشور برای حل این مشکل فکری کنند.
حقیقی، مهم‌ترین مشکل جوایزی مستقل مانند «ارغوان» را پیدا کردن حامی مالی دانست و توضیح داد: سخت‌ترین کاری که هر سال انجام می‌دهیم، یافتن حامی مالی است و تمام وقت و انرژی ما بر این موضوع متمرکز است چون بدون این حمایت، امکان برگزاری جایزه را که یک جایزه کاملا خصوصی است، نخواهیم داشت.
او ادامه داد: با همه اینها ما به اهداف خود نزدیک شده‌ایم و گواه‌مان مطالبی است که هیات انتخاب و داوران به عنوان نویسندگان سرشناس مطرح می‌کنند و نیز بازخوردهایی که از خوانندگان و شنوندگان‌مان می‌گیریم چراکه در این مدت توانستیم بسیاری از این داستان‌ها را با همکاری رادیو گردون و با همراهی و حمایت خیلی از دوستان بازیگر و آهنگساز در قالب داستان صوتی منتشر کنیم.البته کار فرهنگی یک شبه نیست و باید مدت‌ها بگذرد تا بتوان محصول آن را ارزیابی کرد و بعد از 5 سال برگزاری، شاید بتوانیم تا حدودی نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنیم.
او درباره ثبات هیات انتخاب و هیات داوران این جایزه که یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود، توضیح داد: از اولین روزی که این جایزه را تعریف کردیم، هدف‌مان این بود که کمترین تغییر را داشته باشیم. بعضی از تغییرات ناگزیر اتفاق می‌افتد مثل اینکه عزیزی در هیات انتخاب به دلیلی نتواند همکاری کند ولی تصمیم کلی ما در شورای سیاستگذاری این است که کمترین تغییرات را داشته باشیم چه در برگزاری و برنامه‌ها و چه در چینش اعضای هیات انتخاب و داوران چون ما هم معتقدیم اگر هسته فکری و عملیاتی ثبات داشته باشد، نتیجه بهتری خواهد داشت و هر سال به نقد و بررسی دوره گذشته می‌پردازیم و اگر در جایی نیاز به اصلاح احساس کنیم، این اصلاح را اعمال خواهیم کرد.
او با ابراز خوشنودی از استقبال داستان‌نویسان جوان از جایزه ادبی «ارغوان» درباره شناخته شدن این جایزه گفت: هر سال نزدیک به ششصد هفتصد داستان می‌رسد که نشان‌گر شناخته شدن این جایزه است.
اوژن حقیقی از علاقه‌مندان خواست تا با دقت بیشتری در این جایزه شرکت کنند و توضیح داد: گاهی در دو سه روز اولی که سایت برای دریافت داستان‌ها باز می‌شود، بعضی دوستان، آثار خود را می‌فرستند که کاملا مشخص است این داستان برای منظور دیگری نوشته شده و آماده بوده است چون فراخوان ما موضوع دارد و هیچ داستانی در سه روز نمی‌تواند نوشته شود. طبیعتا این داستان‌ها نمرات خوبی نخواهند گرفت و خیلی زود از گردونه کنار گذاشته می‌شوند . گاهی هم اعضای هیات انتخاب عنوان می‌کنند دوستان جوان از روی شتاب یا هیجان متونی می‌فرستند که به سمت خاطره‌نویسی کشیده شده. بنابراین لازم است اثر خود را در چارچوب داستان کوتاه و با رعایت تمام اصول آکادمیک آن بفرستند. امیدوارم امسال هم دوستان جوان داستان‌های خوب خود را بفرستند و امیدوارم بعد از دو سال سخت کرونایی، برای اختتامیه برنامه مفصلی داشته باشیم چون پنجمین دوره این جایزه است و فکرها و نقشه‌های زیادی برای آن داریم.