داستان کوتاه فیلم کوتاه انصراف

همزمان با نشست خبری جایزه ارغوان، از تندیس جدید جایزه رونمایی شد

همزمان با نشست خبری جایزه ارغوان، از تندیس جدید جایزه رونمایی شد

نشست خبری سومین دوره جایزه ارغوان از لایو اینستاگرام جایزه با حضور اوژن حقیقی -دبیر جایزه- مهسا محبعلی -عضو هیئت انتخاب- و احمد پوری -عضو هیئت داوران- برگزار شد. همچنین همزمان با نشست خبری این جایزه، از تندیس جدید آن به طراحی ابراهیم حقیقی در حضور شورای سیاست گذاری و لیلی گلستان نیز رونمایی شد.

B7FC96D5-217F-43EF-A7F9-9209E70A4993

در این نشست که اجرای آن را عسل عباسیان -مدیر روابط عمومی جایزه ارغوان- برعهده داشت، در آغاز اوژن حقیقی درباره چرایی تعویض تندیس جایزه گفت: دلیل تعویض این تندیس این بود که برخلاف میل باطنی من و گروه سیاستگذاری به دلیل این که تندیسی شبیه به همین در یکی از مسابقات مجسمه‌سازی اهدا شد ما تصمیم گرفتیم تندیس جدیدی را طراحی کنیم.
اوژن حقیقی همین طور درباره حواشی‌ای که حول برگزیده‌شدن یکی از بازیگران در سی‌نفر منتخب هیئت انتخاب پیش آمده گفت: ما خودمان بعد از برگزیده‌شدن سی‌نفر متوجه شدیم یکی از داستان‌ها متعلق به خانم ندا جبرائیلی بازیگر هست. لازم به ذکر است که سحرناز افتاده و شادی کرم‌رودی هم از بازیگرانی بودند که در مسابقه شرکت کردند و این باعث خشنودی است که از تمام رشته ها و گرایش ها به ما اعتماد کرده و در جایزه حضور پیدا میکنند و  اگر قرار بود ناداوری‌ای صورت گیرد آن دو بازیگر دیگر هم باید برگزیده می‌شدند. ما فرم‌های داوری را بدون اسم برای داوران می‌فرستیم.
وی همچنین توضیح داد به دلیل تمدید یک‌ماهه مهلت جایزه به دلیل شرایط کرونایی بالغ بر ۷۰۰ داستان به دبیرخانه رسید که ۵۳۶تای آن واجد شرایط بودند و از این بین ۳۵۴ داستان متعلق به خانم‌ها و ۱۸۲ داستان متعلق به آقایان بود.

40299079-308B-492A-B27A-60357E507475

مهسا محبعلی عضو هیئت انتخاب این جایزه نیز در نشست خبری گفت: تعداد زیادی از داستان‌ها چنان قوتی داشتند که کاملا پیدا بود نویسندگان آن حتما کارگاه رفته‌اند یا روی تئوری داستان خیلی جدی کار کرده‌اند. در داستان‌ها مطالبه‌گری کودک یا نوجوان حتی از طریق مازوخیسم یا آسیب به خود بسیار واضح بود. جالب است سال به سال که داستان‌ها را می‌خوانم می‌بینم بچه‌های نسل جدید حق بیشتری را از جهان طلب می‌کنند: حق جهان تمیز، جهان بدون فقر و… بیشتر مطالبه می‌شود و آن‌ها کاملا با جامعه درگیرند و رد آن در داستان‌ها پیداست. برای من دهه پنجاهی جالب است که جوان‌ها این همه میل به ارتباط با جهان پیرامون دارند و از آن حق طلب می‌کنند.
محبعلی همچنین درباره تفاوت دغدغه‌های نسل تازه داستان‌نویسان با نسل خودشان در همین سن و سال برحسب مطالعه داستان‌های جایزه ارغوان گفت: الان شرایط برای انتشار خیلی بهتر شده. زمان ما فقط مجلات کارنامه، دنیای سخن و آدینه بودند که داستان از جوان‌ها منتشر نمی‌کردند. ما جایی برای عرضه نداشتیم. اولین مجموعه داستانم را یک نشر حقوقی منتشر کرد که همه در انبار ماند و پوسید. هیچ همدلی وجود نداشت و حس می‌کردم داستانم را در خلأ منتشر کرده‌ام اما با شروع دهه ۸۰ جوایز ادبی خیلی خوبی راه افتادند و همچنان هم هستند و فضا را برای جوانان باز کرده‌اند. فضای رقابتی خیلی خوبی برای داستان کوتاه به وجود آمده است. کاری که جایزه ارغوان کرده هم بسیار خوب است که داستان‌های برگزیده را به شکل کتاب منتشر می‌کند و این هویتی به جوان زیر سی‌سال می‌دهد که داستانش برگزیده چند داور متخصص است. این جوانان را به رقابت وا می‌دارد و داستان‌نویسی تبدیل به دغدغه جدی آن‌ها می‌شود.پس جوانان این نسل خیلی خوشبختند چون مسیرها برایشان هموارتر است.
احمد پوری عضو هیئت داوران جایزه ارغوان درباره داوری این دوره از جایزه ارغوان گفت: کار هیئت انتخاب جایزه بسیار سخت بوده که داستان‌های زیادی خواندند و درنهایت ۳۰ تا را به ما برای داوری دادند. اولین چیزی که بعد از مطالعه این ۳۰ داستان به نظرم رسید این بود که سطح داستان‌ها خیلی بالاتر رفته و قدم بزرگی جوان‌ها برداشته‌اند. داستان‌ها به لحاظ فرم و بینش و روایت بسیار قوی‌تر شده‌اند و داستان‌ها از شکل انشاگونه بیرون آمده‌اند. حتی من داستانی خواندم که حیرت‌زده شدم و حتی وقتی یک‌بار خواندم بلافاصله دوباره خواندم و شگفت‌زده شدم. گرچه با وجود رشد محتوایی داستان‌ها، آسیب عمومی در فارسی‌نویسی وجود داشت. تم مشترک داستان‌ها یأس و نابودی بود و اغلب داستان‌ها تراژیک بودند.

6b965424-d92d-4336-99e5-fc522acbe5a7

ابراهیم حقیقی طراح تندیس این جایزه در جلسه خصوصی رونمایی این تندیس نیز درباره ایده طراحی آن گفت: همیشه سعی کردم در طراحی تندیس‌ها از نشان آن جشنواره ایده بگیرم و آن را بسط دهم مثل طراحی سیمرغ جشنواره فیلم فجر مگر این که آن نشان ظرفیت تصویری نداشته باشد و یک نام‌نوشته باشد. گرچه با نوشته هم می‌شود گاهی تندیس ساخت. مثلا در طراحی تندیس آکادمی سمندریان از نوشته که طراحی مرتضی ممیز بود ایده گرفتم. در طراحی تندیس جایزه ارغوان هم از نشان جایزه ایده گرفتم که درخت ارغوانی‌ست که ظاهرا پریشان است اما همچنان گل‌های زیبا دارد که نشانه‌ای بود بر ایده مسابقه که فرصت‌دادن به جوانان قصه‌نویس و کشف آن‌هاست. این بار تلاش کردم تندیس را از ایده نشان جایزه بسازم.

6df3d18d-84e2-453c-a4d2-3c3c9ef59ee9