داستان کوتاه فیلم کوتاه انصراف

نشست خبری دومین دوره جایزه ارغوان

نشست خبری دومین دوره جایزه ارغوان در خانه هنرمندان

ace3190a-6b36-413c-a999-c78af0f09e68

در این نشست لیلی گلستان یکی از اعضای هیات داوران جایزه ارغوان و اوژن حقیقی دبیر جایزه حضور داشتند.

اوژن حقیقی در ابتدای این نشست اطلاعات و آماری از این دوره ارائه کرد و توضیح داد: حدود 600 نفر در دوره دوم مسابقه شرکت کردند که 376 نفر آن‌ها واجد شرایط حضور در مسابقه بودند. از این تعداد 224 نفر خانم و 152 نفر آقا هستند. با توجه به محدودیت سنی مسابقه، بالاترین سن شرکت‌کننده 30 ساله و کوچک‌ترین فرد 9 سال سن دارند.

او با بیان این که مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه ارغوان 23 خرداد ماه ساعت 18:30 در خانه هنرمندان برگزار می‌شود، ادامه داد: علاوه بر اهدای جایزه به برگزیدگان مراسم یادبود داریوش شایگان نیز برپا خواهدشد.

حقیقی بزرگ‌ترین دستاورد جایزه ارغوان را حضور استعدادهای جوان به عرصه ادبیات و نشر دانست و افزود: عباس سعیدی یکی از شرکت‌کنندگان دوره قبل که جزو 10 نفر نخست بود موفق به چاپ کتاب شده است.

8c1eac35-15e0-4eec-817e-4ebc603846d0

او درباره آینده این جایزه توضیحاتی ارائه داد و گفت: اتفاقات جدیدی در پیش داریم و بزرگ‌تر شدن و دارای تحریریه دائم داشتن این جایزه نیازمند زیرساخت‌های لازم است و به مرور اخبار آن اعلام می‌شود.

حقیقی با این توضیح که آثار رسیده توسط پنج نفر در هیات انتخاب خوانده می‌شود و 30 اثر برای هیات داوران فرستاده می‌شود تا 10 داستان را انتخاب کنند، تصریح کرد: نشر مرکز حامی مسابقه است و 10 اثر اول را منتشر می‌کند. همچنین برای این افراد ورک‌شاپ نویسندگی برگزار خواهدشد.

دبیردومین دوره جایزه ارغوان اولین و آخرین دغدغه برگزاری این جایزه را کشف استعداهای جوان و چاپ آثار آن‌ها دانست.

او تاکید کرد جایزه ارغوان تنها جایزه خصوصی است که داستان‌های چاپ نشده را منتشر می‌کند و در ادامه از انتشارات هفت رنگ برای برپای این جایزه، شورای سیاست‌گذاری، هیات انتخاب و هیات داوران، حامیان مالی، خانه هنرمندان و نشر مرکز تشکر کرد.

47f23831-76c6-4cfe-a274-1674bf85bd6c

سپس لیلی گلستان با این توضیح که تعداد آثار خوب امسال نسبت به دوره قبل بیشتر بود، اظهارداشت: تلخی و ناامیدی در محتوای همه کارها وجود داشت که موجب تعجبم شد. البته نویسنده از اطراف خود الهام می‌گیرد. حسادت، کینه، انتقام و موضوعاتی از این دست از کجا نشات می‌گیرند؟ منشا این عوامل به جامعه و زیست آدم برمی‌گردد و نوشتن آن طبیعی است. اما چرا خوبی‌ها را نمی‌بینیم؟ چرا موضوعات مثبت دیده نمی‌شوند؟ چیزهای خوب و زیبا کم نیستند و باید درباره آن‌ها نیز بنویسیم.

او با بیان این که محتوای قصه‌ها سورئال و خیلی فراواقعی و تخیلی بودند، تصریح کرد: همه ما وقتی صبح از خواب بلند می‌شویم تا شب با اتفاقات مختلف و صحنه‌های عجیب و غریب روبرو هستیم. به نظرم این تخیل و صحنه‌های نوشته شده طبیعی است.

گلستان با تاکید بر این که مورد دیگری که باعث تعجبم شد فقدان “عشق” در این آثار بود، افزود: در هیچ یک از متونی که خواندم بارقه‌ای از محبت زن و مرد وجود نداشت که برایم بسیار عجیب بود. این موضوع تعجب‌آور و نگران کننده ذهنم را مشغول کرده است.  مگر می‌شود جوانان با عشق آشنا نباشند!

گلستان درباره انتخاب تم مسابقه نیز توضیح داد: برای انتخاب تم مشورت می‌کنیم و از بین پیشنهادات یک تم انتخاب می‌شود. هدف خاصی در انتخاب تم نداریم.

او استمرار نویسندگی را بسیار مهم دانست و افزود: درست است زندگی خرج دارد ولی حیف است استعدادهای جوان نویسندگی را ادامه ندهند. با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان وقت لازم را برای کار و نوشتن فراهم کرد. وقتی استعداد وجود دارد باید ادامه داد و متوقف نشد.

f264d594-1f80-4db3-bce0-1057d4893bcc