داستان کوتاه فیلم کوتاه انصراف

برگزیدگان دومین جایزه ادبی ارغوان معرفی شدند

برگزیدگان دومین جایزه ادبی ارغوان معرفی شدند

 

مراسم اختتامیه دومین جایزه ادبی ارغوان شامگاه پنج‌شنبه ۲۳ خرداد ۹۸ در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. اجرای این مراسم برعهده پژمان بازغی بود. در آغاز مجید رجبی‌معمار مدیر عامل خانه هنرمندان فراخوانده شد و چنین گفت: خانه هنرمندان ایران مفتخر است که پایگاه حمایت از اقدامات فرهنگی و هنری است. ضمن عرض خیرمقدم از سوی خانه هنرمندان، اینکه اقدامی فرهنگی شروع شود و ادامه یابد جای خوشبختی است. امیدوارم در دوره‌های بعدی جایزه ارغوان نیز میزبان شما بزرگواران باشیم.

photo_2019-06-14_10-07-42

photo_2019-06-14_10-07-18

photo_2019-06-14_10-07-24
سپس اوژن حقیقی دبیر دومین جایزه ادبی ارغوان پشت تریبون رفت و گزارش دبیرخانه دومین جایزه ادبی ارغوان را قرائت کرد: مفتخريم كه مراسم اهداي جوايز دومین دوره جايزه ارغوان با موضوع «شب» در بخش داستان كوتاه را در كنار شما جشن می‌گيريم.
جايزه‌اي كه با هدف ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني و کشف و حمايت از نويسندگان جوان و با استعداد از شهريور ۱۳۹۶ توسط انتشارات هفت رنگ آغاز به كار كرد و هدف اصلي آن حمايت از جوانان در حوزه داستان کوتاه است.شوراي سياستگذاري جایزه ارغوان در مهر۱۳۹۷ بعد از جلسات متعدد، موضوع، قوانين، مقررات، آيين نامه و فراخوان دومین دوره جايزه ارغوان را آماده و در مرحله بعدی چينش هيات انتخاب و داوري را آغاز نمود.

با نظر اين شورا، «شب» به عنوان موضوع دوره دوم جايزه ارغوان انتخاب و شرایط سنی شرکت در مسابقه همانند دوره گذشته حداکثر ۳۰ سال مقرر شد.

هيات انتخاب دوره اول (بر اساس حروف الفبا)
فرشته احمدی، فرهاد توحيدي‌، محمد چرمشير، سپیده شاملو، مهسا محبعلي

هيات داوران (بر اساس حروف الفبا )
احمد پوري
حسین سناپور
لیلی گلستان
ما را در اين مهم ياري كردند كه از تمامي آنها بسيار سپاسگزاريم.

دوره دوم جايزه ارغوان از دي ماه ۱۳۹۷ آغاز و تا ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ بیش از ۴۰۰ داستان به دبیرخانه جایزه ارسال شد که از این تعداد ۳۷۶ داستان كوتاه واجد شرایط شرکت در مسابقه بودند، كه از اين تعداد ۱۵۲ نفر مرد و ۲۲۴ نفر از آنها زن هستند.

هيات انتخاب كار بازخواني آثار را در تاريخ ۲۰ اردیبهشت ماه به پايان رساندند و ۳۰ داستان نهایی را در اختیار هيات داوران قراردادند. که از این تعداد ۱۵ نفر زن و ۱۵ نفر مرد هستند.

هيات داوران در ۱۱ خرداد ماه،۱۰ اثر نهايي را در اختيار دبيرخانه جايزه ارغوان قرار دادند.

امروز جايزه ارغوان به عنوان جايزه اي خصوصي كه داستان هاي چاپ نشده را داوري مي‌كند با  كسب تجربيات ارزشمند از هيئات انتخاب و داوران با افتخار اعلام مي‌دارد كه به هدف خود كه معرفي جوانان مستعد بوده است رسيده و از حاميان اين جايزه جناب آقای غلامعلی سلیمانی مدیر محترم کارخانجات کاله، جناب آقای علیرضا رمضانی مدیر محترم نشر مرکز ،جناب آقاي نويد رجايي پور مديرمحترم پرشين بلاگ ،جناب آقای محمود رضا بهمن پور مدیر محترم چاپ ونشر نظر ، آقاي عميد ناييني و گروه روزنامه‌هاي همشهري و خانه هنرمندان ایران تشكر ويژه اي داشته و از حمايت آنها از جايزه ارغوان سپاسگزاريم. در آخر از تمام افرادي كه ما را در اين يكسال همراهي كرده و پشتيبان ما بوده‌اند به خصوص شوراي سياستگذاري دوره دوم متشكل از آقايان ابراهيم حقيقي، امير اثباتي، آرش صادقی، بهرنگ تنکابنی و انتشارات هفت رنگ كه از هيچ كمكي دريغ نكرده و بدون حضور آنها اين اتفاق ميسر نبود كمال تشكر را داريم.

20190613194059_IMG_7345-01

omid nemati

پس از او، نوبت فرهاد توحیدی از اعضای هیئت انتخاب جایزه بود که سخن بگوید: کار در هیئت انتخاب کار سختی است، کار گل است. مخصوصا وقتی جایزه‌ای با استقبال مواجه می‌شود این کار سخت‌تر می‌شود. امسال تعداد داستان‌ها رشد قابل توجهی کرده بود. شاید موضوع جای خیال‌ورزی بیش‌تری داشت. من از حضور در هیئت انتخاب استقبال می‌کنم چون فرصتی برای آشنایی با ذهن و خلوت جوانان است. امسال در مجموع کیفیت آثار بهتر بود هرچند از ضعف‌های عمومی‌ای که در همه حوزه‌های ادبی به چشم می‌خورد بری نبود اما شاید حدود ۵۰ داستان قابل تأمل وجود داشت. امیدوارم در قدم‌های بعدی این جایزه، داستان‌های کوتاه پخته‌تری با فارسی سره و بدون غلط به دست ما برسد.

پس از صحبت‌های فرهاد توحیدی، با همراهی ابراهیم حقیقی و امیر اثباتی نفرات دهم تا چهارم اعلام شدند:
لوح تقدير، چاپ اثر در كتاب و شرکت در یک دوره کلاس داستان نویسی درموسسه فرهنگی هنری این/جا

جایگاه دهم خانم زینب قربانی (تهران )
جایگاه نهم خانم آرمیتا زراسی (کرج)
جایگاه هشتم آقای محمدرضا عزیزی (شیراز)
جایگاه هفتم آقای محمدصادق افشاری (کرج )
جایگاه ششم خانم فیرروزه زارع (شیراز)
جایگاه پنجم-آقای منوچهر زارع پور (تهران )
جایگاه چهارم-آقای کاظم حاجی آقایی (مشهد )

photo_2019-06-14_10-11-25

photo_2019-06-14_10-10-55

سپس یادبودی از داریوش شایگان نویسنده و  فیلسوف صورت گرفت و آیدین آغداشلو پشت تریبون رفت و درباره او گفت: به رسم ادب به خودم اجازه می‌دهم این چند کلمه را درباره داریوش شایگان بگویم. شایگان یکی از عمده‌ترین نمونه‌هایی بود که فرهنگ ما در یکصد سال اخیر حاصل داده بود. جای خالی‌اش و جایگاه خالی‌اش معلوم شده. شایگان علامه عصر ما بود. او علامه‌ای متعلق به زمانه خودش بود. درباره زندگی‌اش خیلی گفته و نوشته شده و خیلی مهم است که بدانیم چه کسی دیگر بین ما نیست و احساس فقر کنیم. چیزهایی هستند که وقتی از دست می‌روند به‌راحتی قابل جایگزینی نیستند و داریوش شایگان نیز همین‌طور بود.

آغداشلو ادامه داد: او بی‌جایگزین ماند، و ماند. با اینکه بیش از نیمی از عمرش را خارج از ایران گذراند اما همچنان تصمیم گرفت بین ما بماند. اهمیت خاص داریوش شایگان در میزان معرفتش نبود، بلکه در این بود که این معرفت را مصروف پیونددادن جهان‌های پاره‌پاره کرد. شاگرد علامه طباطبایی و هانری کربن بود و همیشه از آنها به نیکی یاد می‌کرد. تا آخر عمرم وامدار داریوش شایگان خواهم بود.

پس از آغداشلو حسین سناپور از اعضای هیئت داوران پشت تریبون رفت و گفت: امیدوارم دوستان داستان‌نویس متوجه باشند که انگیزه ما از حضور در هیئت‌داوران چنین جایزه‌ای پرداختن به داستان‌نویسی جوان‌هاست. امسال مجموعا داستان‌ها خیلی بهتر شده بودند و کیفیت آثار نزدیک به هم بود و تقریبا همه خوب بودند و این خوشحال‌کننده است. این جایزه به نوبه خودش سعی کرده تلاش جوانان را ببیند که این قابل تقدیر است.

photo_2019-06-14_10-10-24

photo_2019-06-14_10-10-13

سپس از احمد پوری و لیلی گلستان دیگر اعضای هیئت‌داوران دعوت شد تا در کنار سناپور برای اعلام نام نفرات اول تا سوم روی صحنه بیایند:

جايگاه اول
تنديس جايزه ارغوان،۲۰میلیون‌ریال جايزه نقدي، لوح تقدير، چاپ اثر در كتاب و شرکت در یک دوره کلاس داستان نویسی درموسسه فرهنگی هنری این/جا به زهرا گودرزی اهدا شد.

جايگاه دوم
لوح تقدير، چاپ اثر در كتاب و شرکت در یک دوره کلاس داستان‌نویسی در موسسه فرهنگی هنری این/جا به عظیمه کنعانی اهدا شد.

جايگاه سوم
لوح تقدير، چاپ اثر در كتاب و شرکت در یک دوره کلاس داستان نویسی در موسسه فرهنگی هنری این/جا به سیده فاطمه حجازیان اهدا شد.

از دیگر حاضران در این مراسم می‌توان به عزیز ساعتی، میترا محاسنی، محمدرضا غفاری، همایون ارشادی، ستاره پسیانی، امید نعمتی، لیلی فرهادپور، سروش صحت، سمیرا علیخانزاده، بهرام دهقانی، خسرو دهقان،آتوسا قلمفرسایی،نیلوفر رجایی فر و… اشاره کرد.

photo_2019-06-14_10-09-36

photo_2019-06-14_10-09-49

photo_2019-06-14_10-11-41

photo_2019-06-14_10-12-00