داستان کوتاه فیلم کوتاه انصراف

آغاز به کار هیات انتخاب جایزه ارغوان با صحبت های آقای فرهاد توحیدی

news-imageهیئت انتخاب جایزه ارغوان آغاز به‌کار کرد

هیئت انتخاب جایزه ادبی ارغوان آغاز به‌کار کرد. همزمان با آغاز به‌کار هیئت انتخاب، فرهاد توحیدی از اعضای این هیئت در گفت‌وگویی با ایلنا درباره اهمیت این جایزه صحبت کرد.
فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس درباره اهمیت شکل‌گیری جایزه‌ی جوان‌محوری همچون ارغوان گفت: در این دوران به‌خصوص که ادبیات کمی به محاق رفته و وضعیت نشر خطیر است و تیراژها سقوط کرده، به همین نسبت هم جامعه کتابخوان تغییرات کیفی و کمی داشته و مخاطبان جدی ادبیات ریزش کرده و با توجه به رشد فضای مجازی در سالیان اخیر، عملا مطالعه ادبیات زیر سایه این موضوع قرار گرفته، به گمان من هرچیزی که بتواند شور و پویایی و حرکت خصوصا در بین جوانان ایجاد کند فرصتی مغتنم است. فکر می‌کنم جایزه ارغوان چنین ویژگی‌ای دارد. و نهایتا بر رونق حوزه نشر تأثیر می‌گذارد.
توحیدی همچنین درباره اهمیت داستان کوتاه گفت: داستان کوتاه نه عکس‌های فوری از یک جامعه که محدوده کوچکی از یک زندگی است. در داستان کوتاه نویسنده با مجال وسیعی روبرو نیست تا یک دوران رابازتاب دهد بلکه فقط با لحظاتی از یک زندگی روبروست پس نوشتن داستان کوتاه کاری سهل و ممتنع است.
با این که عضویت در هییت انتخاب داستان کوتاه کاری بسیار سخت و زمانبر است اما من مشتاقانه آن را انجام می‌دهم چون به من این فرصت را می‌دهد تا با تعداد زیادی از نویسندگان جوان آشنا شوم و جهان ذهنی‌شان را دنبال کنم.
اولین دوره جایزه ادبی ارغوان در حوزه داستان کوتاه با موضوع «آخرین روزهای سال» توسط انتشارات هفت رنگ برگزار می‌شود.
اولین دوره جایزه ارغوان، با پذیرش داستانِ کوتاه با هدف کشف و معرفی استعدادهای جوان و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، از اول دی ماه آغاز شده است‌.
در دوره اول این جایزه فرهاد توحیدی، محمد چرمشیر، سپیده شاملو ،سیامک گلشیری و مهسا محبعلی اعضای هیات انتخاب و احمد پوری، حسین سناپور و لیلی گلستان اعضای هیات داوران خواهند بود.
داستان های کوتاه باید به صورت تایپ شده در فرمت‌های doc، docx و rtf در سامانه وب سایت جایزه ارغوان به نشانی www.jayezeharghavan.ir ثبت شوند و تکمیل فرم ثبت‌نام آنلاین هم برای حضور در جایزه، الزامی است. تعداد کلمات هر داستان کوتاه حداکثر ۳ هزار کلمه است و هر نویسنده تنها اجازه دارد یک اثر را به دبیرخانه جایزه ارسال کند. شرايط سنی شركت در مسابقه حداکثر ۳۰ سال است و در صورت کپی برداری یا استفاده از آثار دیگران، داستان مورد نظر حذف خواهد شد. داستان هایی در این جایزه بررسی می‌شوند که در جوایز ادبی دیگر حائز رتبه نشده و یا پیش از این به چاپ نرسیده باشند.
مهلت ارسال آثار از یکم دی ۱۳۹۶ تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ خواهد بود .
جایزه‌ منتخب هیات داوران برای نفر اول، تندیس جایزه‌ ارغوان، لوح تقدیر، و مبلغ ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جایزه نقدی و برای نفرات بعدی لوح تقدیر و همچنین انتشار آثار ۱۰ نفر اول به صورت یک جلد کتاب توسط نشر مرکز.
جایزه ویژه هیات داوران ، موسسه فرهنگی هنری این/جا تمام برگزیدگان را به یک کارگاه داستان نویسی مهمان می کند.
اختتامیه این جایزه با معرفی برندگان، خردادماه ۱۳۹۷ طی مراسمی برگزار خواهد شد.